okl 2019 06


okl 2019 05


 

Kolejna XXXVI tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2018 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.

Sierra znaczy piła
Podobno żaden inny alkohol nie jest otoczony tyloma mitami i legendami, co tequila wytwarzana na jałowych wzgórzach Meksyku z fermentowanego i destylowanego soku roślinnego z agawy. Jak wynika z ostatniego sondażu CBM Indicator, najbardziej popularna i najlepiej rozpoznawana wśród polskich konsumentów jest Sierra Tequila. Powstaje ona podczas fermentacji destylatu słodkiego soku zawartego we włóknach owocu niebieskiej agawy. Markę te spontanicznie potrafi rozpoznać co dziesiąta osoba. Jest to niski wynik rozpoznawalności. Na podobnym poziomie, co Sierra Tequila, znalazła się również marka Olmeca. Sierra Tequila jako jedyna marka uzyskała ponad 30% wskazań w znajomości wspomaganej, natomiast marka Olmeca zaledwie 15% wskazań. Pozostałe w świadomości konsumentów są rozpoznawalne w znikomym procencie.
Analizując wyniki świadomości spontanicznej i wspomaganej, aż 78% respondentów nie jest w stanie samodzielnie wskazać żadnej marki. Wyniki badania pokazują, że tequila nadal pozostaje w niewielkim stopniu rozpoznawalna, co potwierdza, iż jest to zdecydowanie trunek niszowy. Szczegółowe wyniki najbardziej rozpoznawalnych marek tequili znajdziemy na wykresie 1.

indi 1

Jałowcowy król
Gin to nic innego jak wódka jałowcowa, nazwa pochodzi od staro-holenderskiego słowa genever. Wytwarzana jest na bazie spirytusu rektyfikowanego, aromatyzowanego owocem jałowca. Lecz nie tylko jałowiec stanowi o smaku ginu – dodaje się do niego również: anyż, arcydzięgiel, kardamon, kminek, kolendrę, skórki owoców cytrusowych, korzeń anżeliki, tataraku, korę kasji, kwiat nagietka, cynamon, liść laurowy, gorzkie migdały i lukrecję. Jednakże pełna receptura znana jest wyłącznie producentom i stanowi pilnie strzeżoną tajemnicę danej firmy. Gin nie wymaga długiego leżakowania. Jeśli chodzi o rozpoznawalność marek ginów, niezmiennie od lat liderem pozostaje Gin Lubuski, który jest najsilniej zakorzenioną marką ginu w świadomości polskich konsumentów Jest też najczęściej wymienianym spontanicznie trunkiem z całej grupy badanych produktów. Niemalże co trzecia osoba potrafi spontanicznie wymienić nazwę tego alkoholu. Natomiast w znajomości wspomaganej markę Gin Lubuski potrafiła wskazać co druga osoba.
Inne mark, które są dobrze rozpoznawalne, to: Gordon’s Gin, Stock Gin, Absolwent Gin. Nie osiągają one jednak wyników rozpoznawalności lidera. Widać to szczególnie w teście znajomości spontanicznej, gdzie marki te uzyskały zaledwie kilka procent wskazań. W teście znajomości wspomaganej wynik jest już lepszy, gdyż marki te potrafi wskazać mniej więcej co piąta osoba. Podsumowując wyniki rozpoznawalności kategorii ginu, aż 61% respondentów nie jest w stanie wskazać ani jednej marki. Szczegółowe wyniki dotyczące znajomości spontanicznej i wspomaganej marek ginów przedstawia wykres 2.

indi 2

Kiedy rum zaszumi w głowie
Przez stulecia ten wysoko alkoholowy napój wytwarzany ze sfermentowanego soku z trzciny cukrowej lub melasy był jednym z najchętniej przemycanych towarów. Szlachetne odmiany rumu pije się na czysto, jednak trunek ten bardziej znany jest jako składnik wielu drinków. Gra tam pierwsze skrzypce w otoczeniu smakowitych dodatków. Rum jest kolejnym niszowym trunkiem, którego rozpoznawalność marek pozostaje niewielka. Podobnie jak przy tequili i ginie, konsumenci mają duży problem ze wskazaniem spontanicznym. Zaledwie kilka procent osób potrafiło samodzielnie wymienić poszczególne marki. Prawie 60% respondentów zarówno w teście spontanicznym, jak i wspomaganym nie potrafiło wskazać choć jednej marki z tej kategorii alkoholu. Analizując wyniki testu znajomości wspomaganej najbardziej rozpoznawalną marką jest Malibu. Jej znajomość zadeklarowało 43% konsumentów. Mniej więcej co piąta osoba wskazywała na markę Havana Club lub Captain Morgan. Natomiast w teście znajomości spontanicznej najczęściej wskazywany przez respondentów okazał się Bacardi (9%) wyprzedzając Malibu o kilka punków procentowych. Szczegółowe informacje dotyczące najpopularniejszych rumów w Polsce znajdują się na wykresie 3.

indi 3

Gdzie, z kim, z jakiej okazji?
Konsumenci alkoholi mocnych z kategorii tequila, gin, rum deklarują, że najchętniej spożywają te trunki we własnym domu. Innym często wskazywanym miejscem spożywania tych alkoholi jest czas spędzony u znajomych lub przyjaciół. Jak pokazują wyniki sondażu, trunki te zdecydowanie lubimy spożywać w bezpiecznym, znanym środowisku. Wyniki te potwierdza również pytanie o to, z kim najczęściej jej spożywamy. Prawie 40% respondentów pijących tequilę, gin lub rum deklaruje, że najlepszym towarzystwem są znajomi i przyjaciele. Mniej więcej co czwarty konsument spożywa te alkohole będąc w towarzystwie rodziny.
Co czwarta osoba pijąca rum do towarzystwa wybiera swojego partnera lub współmałżonka. Przy tequili i ginie, partner lub współmałżonek jest towarzystwem dla co piątego konsumenta. Tequila, gin i rum to zdecydowanie nie są alkohole, które pijemy w samotności, jak również w trakcie większych imprez masowych lub w klubach, dyskotekach. Można więc wnioskować, że pomimo niewielkiego spożycia tych alkoholi wśród Polaków, jest to trunek towarzyski. Więcej danych na temat gdzie i z kim pijemy tequilę, gin oraz rum znajdziemy na wykresach 4 i 5.

indi 4
indi 5

Rynki Alkoholowe 4/2019

polagrafood 2019