okl 2019 10


okl 2019 09


 

Rum, gin i tequila należą do mniejszych segmentów alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. odpowiadają one łącznie za mniej niż 1% wartości sprzedaży alkoholi mocnych. Rum i gin można kupić w ok. 40% placówek, natomiast tequilę ma w ofercie tylko kilka ich procent. W sklepach małoformatowych nie należy się spodziewać zbyt dużej liczby wariantów tych alkoholi na półkach. Klienci najczęściej mogą wybierać pomiędzy 2 wariantami rumu i ginu, natomiast w przypadku tequili najczęściej jest tylko 1 wariant tego alkoholu.

Najważniejszą marką ginu w sklepach małoformatowych jest Gin Lubuski z portfolio Henkell & Co., wartościowo odpowiada za ponad 50% rynku ginu. Drugi pod względem udziałów wartościowych Seagram’s (Pernod Ricard) ma ok. 30% udziałów. Klienci znajdą Gin Lubuski w prawie 90% sklepów oferujących tę kategorię alkoholi. Konkurencyjne marki mają znacznie słabszą dystrybucję – Seagram’s w grudniu 2018 r. był dostępny w co trzecim sklepie sprzedającym giny, a pozostałe marki nie uzyskują dystrybucji większej niż 10%.
W sklepach małoformatowych można kupić giny w butelkach 500 ml i 700 ml. Ponad 80% transakcji zakupu tej kategorii dotyczyło ginu w butelce 700 ml lub 500 ml. Jednorazowy wydatek na gin to ponad 30 zł.

cmr 1

cmr 2
W grudniu 2018 r. najczęściej kupowanym wariantem ginu w sklepach małoformatowych był Gin Lubuski w opakowaniu 500 ml (można go było znaleźć na ponad 30% paragonów z kategorią). Na kolejnych pozycjach w zestawieniu najlepiej rotujących ginów znalazły się Gin Lubuski i Seagram’s Gin w butelkach 700 ml.
W segmencie rumu najlepiej w sklepach małoformatowych radzą sobie marki Golden Rum (Pernod Ricard), Bacardi (Bacardi Martini), Captain Morgan (Diageo) i Galeon (Polmos Bielsko-Biała). W grudniu 2018 r. Golden Rum był dostępny w więcej niż połowie sklepów oferujących rumy, pozostałe marki nie uzyskują dystrybucji większej niż 30%.
W sklepach małoformatowych klienci najczęściej przychodzą po małe opakowania rumów. Transakcje z pojemnością 200 ml to prawie połowa paragonów w grudniu 2018 r. Co czwarty paragon to opakowanie 500 ml.
W omawianym okresie najczęściej kupowanym rumem w sklepach małoformatowych był Golden Rum 37,5% w opakowaniu 200 ml – można go było znaleźć na co czwartym paragonie z rumami. Na kolejnych miejscach w zestawieniu najlepiej rotujących produktów znalazły się rumy tej samej marki w opakowaniach 500 ml oraz Galeon 200 ml.

cmr 3

cmr 4
Ze względu na niewielką dostępność i wysokie ceny (średnio ponad 70 zł za butelkę 700 ml) klienci sklepów małoformatowych bardzo rzadko sięgają po tequilę. W placówkach prowadzących sprzedaż tego trunku najczęściej można znaleźć markę Sierrra Tequilla z oferty CEDC (w grudniu 2018 r. była dostępna w ponad 50% sklepów), a także Olmeca firmy Pernod Ricard (ok. 1/4 sklepów). W grudniu 2018 r. najpopularniejszym wariantem była Sierra Tequilla Silver, która występowała na ponad 50% paragonów z tequillą.

Rynki Alkoholowe 4/2019

enoexpo 2019