okl 2019 06


okl 2019 05


 

Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za 1/4 obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągającym klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie. Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na ok. 40% paragonów z piwem i na ok. 35% paragonów z wódkami smakowymi nie występują żadne inne produkty.

Najważniejszą kategorią alkoholi w sklepach małoformatowych pozostaje piwo, które w chłodniejszej części roku odpowiada za ok. 50% obrotów tą kategorią, a w najcieplejszych miesiącach za ponad 60%. Inne ważne kategorie dla tego formatu to wódki czyste i smakowe, a w mniejszym stopniu także whisky i wino stołowe. Pozostałe mają marginalne znaczenie dla obrotów sklepów małoformatowych.
Alkohol można kupić w prawie każdym sklepie małoformatowym, przy czym najszerszą dystrybucję ma oczywiście piwo (dostępne w niemal 100% sklepów sprzedających alkohol) i wódka (ma je na półce 9 na 10 placówek prowadzących sprzedaż alkoholu). W 2018 r. w ponad 80% sklepów sprzedających alkohol miało w ofercie wina stołowe. W 6 na 10 takich placówek można było kupić whisky. Mniej znaczące kategorie, takie jak gin czy rum, pozostawały w tym czasie dostępne tylko w co trzecim sklepie, a tequila była dostępna zaledwie w 5% placówek sprzedających alkohol.
Niekwestionowanym liderem kategorii mocnych alkoholi są wódki czyste i smakowe, które odpowiadają za ponad 90% sprzedaży mocnych trunków. Jednocześnie wódka odpowiada za prawie 9% obrotu w sklepach do 300 m2 i można ją znaleźć na co dwunastym paragonie. Ze względu na duże znaczenie tej kategorii, a także nieustającą aktywność producentów, którzy wprowadzają do ofert nowe marki, warianty i pojemności, półka z wódkami wciąż się rozszerza. W grudniu 2017 r. klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać spośród ponad 40 wariantów wódek smakowych i ponad 30 wódek czystych. Wciąż widzimy wzrost wariantów wódek smakowych, nie poszerza się za to półka wódek czystych. W całym 2017 r. w sklepach do 300 m2, za 94% wartości sprzedaży wódek czystych i smakowych odpowiadały transakcje, na których pojawiały się tylko 1 lub 2 butelki.
Sprzedaż wódek w sklepach małoformatowych zdominowały dwie firmy – CEDC i Stock. W 2017 r. odpowiadały łącznie za ¾ wartości i wolumenu sprzedaży kategorii. W całym 2017 r. CEDC kontrolowało ponad 40% wartości sprzedaży wódek czystych i podobne udziały w wartości sprzedaży wódek smakowych. W 2017 r. Stock pozostawał liderem sprzedaży w segmencie wódek smakowych, choć systematycznie traci udziały na rzecz CEDC – w okresie od stycznia do grudnia jego marki generowały łącznie 50% wartości sprzedaży tej kategorii.

cmr 1
W 2017 r. wódki czyste odpowiadały za ponad 70% wolumenu sprzedaży wódek w sklepach małoformatowych. W tym segmencie niezmiennie największe znaczenie ma pojemność 0,5 l, aczkolwiek im niższy segment cenowy, tym większego znaczenia nabierają mniejsze opakowania. W segmencie ekonomicznym małe butelki do 200 ml odpowiadają nawet za ponad 60% wolumenu. Ma to swoje odzwierciedlenie w rankingach rotacji. Najczęściej kupowane warianty wódek czystych to: Żytniówka Czysta w opakowaniu 100 ml (segment ekonomiczny) i Żubrówka Biała w półlitrowej butelce (segment mainstream) – w 2017 r. każda z nich występowała na ponad 10% paragonów z kategorią. Do koszyków klientów często trafiały też Krupnik Czysty i Żołądkowa Czysta de Luxe w półlitrowych opakowaniach, a także Żytniówka i Żubrówka Biała w pojemności 200 ml.
Od 2016 r. obserwujemy na rynku wojnę cenową i już dawno ceny głównych SKU przekroczyły magiczny próg 20 zł za butelkę 500 ml. W efekcie traci na tym segment ekonomiczny, któremu droższe marki zabierają udziały.
Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych, ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie o 14% więcej niż w 2016 r. Ta kategoria stale się rozwija. Prawie co trzecia złotówka przeznaczona na wódki była wydana właśnie na jej warianty smakowe. W sklepach małoformatowych można już spotkać ponad 40 wariantów (więcej niż wódek czystych). W tej kategorii za ponad 70% wartości sprzedaży odpowiadają małe opakowania 100 ml i 200 ml. W omawianym okresie 9 na 10 osób kupujących ten rodzaj alkoholu sięgało po butelki o pojemności mniejszej niż 0,5 l. Jeszcze w 2016 r. liderem w segmencie wódek smakowych była Lubelska, w 2017 r. uzyskała podobną pozycję co Soplica Smakowa (27% udziałów w wartości sprzedaży). Trzecią marką w tym segmencie jest Żołądkowa Gorzka (21% udziałów). W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupowali Cytrynówkę Lubelską w opakowaniu 100 ml (występowała na co dziesiątym paragonie z tą kategorią). W czołówce zestawienia najpopularniejszych wódek smakowych znalazły się też Żołądkowa Gorzka w wariancie tradycyjnym i z miętą, a także Wiśniówka Lubelska lub Soplica Orzech Laskowy (wszystkie w butelkach 100 ml).

cmr 2

Rynki Alkoholowe 2/2019

polagrafood 2019