okl 2019 05


okl 2019 04


 

Grzane wina cieszą się w Polsce umiarkowaną popularnością. Wciąż trudno powiedzieć, by zapanowała moda na tego typu trunki w naszym kraju, choć w okresie jesienno-zimowym zdecydowanie wzrasta ich popularność. Wina grzane zwane potocznie grzańcami mają wiele uniwersalnych zastosowań. Nie tylko wzmacniają naszą odporność, ale też często wykorzystywane są w rozmaitych przepisach kulinarnych. Można je smakować, kosztować albo po prostu popijać bezpośrednio z kieliszka, szklaneczki czy glinianego kubka.

Ongiś bez tych rozgrzewających napojów nie mógł się odbyć żaden kulig lub biesiada. Wielkimi miłośnikami byli myśliwi, którzy nie wyobrażali sobie polowania bez chwili przerwy na spożycie trunku, który napełniał ich od środka przyjemnym ciepłem. Swoje niezwykłe działanie grzane wina zawdzięczają nie tylko i wyłącznie wysokiej temperaturze, ale również przyprawom korzennym. Goździki, cynamon, imbir, wanilia, gałka muszkatołowa – to tylko niektóre, które dodają grzańcom charakterystyczny smak oraz korzenny, słodko-gorzki zapach. Niestety pomimo wymienionych zalet w Polsce nadal nie ma mody na rozgrzewające trunki. Najnowsze wyniki badań CBM Indicator pokazują, że co piąty respondent deklaruje spożycie wina grzanego w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a niemal 30% z tych osób spożywa wino grzane w czasie miesięcy zimowych.
Wyniki analizy rozpoznawalności marek win grzanych wskazują, iż zdecydowanym liderem, podobnie jak w poprzednich latach, jest wśród nich Grzaniec Galicyjski, którego popularność z roku na rok rośnie. W teście znajomości wspomaganej rozpoznawalny jest on przez 40% konsumentów. Natomiast w teście znajomości spontanicznej, gdzie respondent sam wymienia znane mu marki, potrafi go wskazać niemal co piąta osoba. Żadna z pozostałych marek win grzanych nie jest tak rozpoznawana jak właśnie Grzaniec Galicyjski. Pomimo tego, że w poprzednim roku zmienił się producent Grzańca Galicyjskiego, renoma tej marki wciąż rośnie. Oprócz klasycznego Grzańca Galicyjskiego możemy spróbować go w wersji z dodatkiem miodu lub w wersji bezalkoholowej. Natomiast w 2018 r. na rynek weszła w połączeniu z białym winem.
Na drugiej pozycji znalazła się marka Zbójeckie Grzane, której popularność względem zeszłego roku również wzrosła. Wino to rozpoznawalne jest przez co czwartego respondenta. Aczkolwiek spontanicznie potrafi je wskazać zaledwie 8% konsumentów. Pod marką tą znajdziemy kilka wariantów smakowych, które oferuje nam firma Jantoń: rumowe, korzenne oraz malinowe.
Trzecie miejsce w rozpoznawalności zajmują ex aequo dwie marki wina grzanego: Grzane Mnicha i  Grzane Staropolskie, które w teście znajomości wspomaganej wskazuje mniej więcej co piąty konsument. Natomiast spontaniczna znajomość tych marek to już zaledwie kilka punktów procentowych. Szczegółowe dane na ten temat przedstawia wykres 1.
Jak pokazują bardziej szczegółowe analizy, wino grzane najchętniej spożywamy w zaciszu własnego domu. Taką odpowiedź wybiera 61% respondentów. Drugim pod względem popularności miejscem, w którym respondenci raczą się winem grzanym, są spotkania w domach u przyjaciół lub znajomych. Takiej odpowiedzi udziela co trzeci spośród respondentów lubiących delektować się „grzańcami”. Wyniki te pokazują, że to zdecydowanie kategoria alkoholu domowego, a sam trunek ma sprzyjać zrelaksowaniu się i ogrzaniu w zimowe wieczory. Potwierdzają to również wyniki odpowiedzi na pytanie „Z jakiej okazji najczęściej spożywasz wino grzane?”, gdzie 34% respondentów jako główną okazję do jego spożycia wskazuje: chęć relaksu i odstresowania się. Niemalże co czwarty konsument wybierał zarówno spotkania towarzyskie, jak i rodzinne. Procentowy rozkład odpowiedzi znajdziemy na wykresach 2 i 3.
Amatorzy „grzańców” przy wyborze trunku przede wszystkim zwracają uwagę na trzy czynniki. Dwa najważniejsze to wysoka jakość oraz smak, które determinują wybór ulubionej marki. Czynniki te wskazuje ponad połowa respondentów. Trzecim niemal tak samo ważnym czynnikiem jest atrakcyjna cena produktu (51%). Dla mniej więcej co trzeciej osoby istotna okazała się również dostępność wina grzanego w sklepie. Co piąty konsument przy wyborze wina grzanego zwraca uwagę na opinie znajomych, a także przyznaje się do przyzwyczajenia do raz już wybranej marki. Kupując wino grzane zdecydowana większość (67%) konsumentów deklaruje, że najczęściej wybiera produkt w cenie od 15 do 30 zł. Co jest zrozumiałe, bo właśnie w tym przedziale cenowym zakupimy większość oferowanych win grzanych.
Jeśli chodzi o promocje, to najbardziej atrakcyjny rodzaj dla konsumentów wina grzanego to niższa cena za opakowanie tej samej wielkości. Taką odpowiedź wskazuje prawie połowa respondentów (45%). Wina grzane konsumenci chętnie kupiliby również w promocji, gdzie dostaliby większe opakowanie bez zmiany ceny. Promocja ta usatysfakcjonowałaby 39% respondentów. Natomiast co piąta osoba zdecydowałaby się również na zakup wina grzanego z gratisowym dodatkiem, takim jak na przykład zestaw z kubeczkami. Tak przygotowana promocja jest dobrym rozwiązaniem dla miłośników wina grzanego jako prezent. Procentowe rozkłady odpowiedzi znajdziemy na wykresach 4, 5 i 6.

Rynki Alkoholowe 1/2019

polagrafood 2019