okl 2019 02


okl 2019 01


 

Wino musujące i szampany spośród całej kategorii win (uwzględniając w tym wina stołowe, wina deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne) są niewątpliwie najbardziej sezonowym segmentem. W 2017 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 prawie 30% sprzedaży wolumenu przypadło na grudzień (szczególnie na tydzień poprzedzający zabawę sylwestrową). Nie oznacza to jednak, że klienci sklepów małoformatowych nie sięgają po tego typu trunki w pozostałych miesiącach.

Z roku na rok w sklepach małego formatu zauważalna jest zwiększona sprzedaż także poza sezonem. W okresie od stycznia do listopada 2017 r. sprzedany wolumen zwiększył się o prawie 7% w porównaniu do analogicznego okresu z 2016 r., podczas gdy wygenerowana wartość była wyższa o ok. 16%.
Wina musujące i szampany wyróżniają się także pod względem znaczenia dla całej kategorii win. W 2017 r. w sklepach małego formatu za 13% wygenerowanego obrotu ze sprzedaży całej kategorii win odpowiadały właśnie wina bąbelkowe. Ponadto segment ten, podobnie do wszystkich kategorii win poza wermutami, zarówno pod względem wygenerowanej wartości ze sprzedaży, jak i wolumenu, cechuje dość dynamiczny rozwój. Jak wynika z danych CMR, w 2017 r. obroty sklepów małoformatowych wygenerowanych ze sprzedaży wina musującego były wyższe o 10% w porównaniu z 2016 r., a sprzedany wolumen tego segmentu w tym czasie wzrósł o 7%. Większe wzrosty w sprzedaży odnotowano tylko dla wina deserowego (głównie za sprawą marki Carlo Rossi Refresh) – wzrost odpowiednio o 31% i 29%.
Sprzedaż trunków z bąbelkami w sklepach małoformatowych jest silnie skoncentrowana. Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych jest niezmiennie Ambra (właściciel marek Dorato, Piccolo, Cin&Cin czy MichelAngelo) – skupiająca blisko 1/3 udziałów wartościowych w 2017 r. Innymi ważnymi graczami pod względem wygenerowanej wartości w tym czasie byli: Henkell & Co. (m.in. Sowietskoje Igristoje, Raffaello, Mionetto Prosecco) oraz Bartex (m.in. Bajkał Igristoje, Mogen David, Jantarskoje Igristoje) – obaj odpowiadali za odpowiednio ok. 10% i 9% obrotów kategorią. Na znaczeniu straciła firma Bacardi Martini, której udziały w wartościowej sprzedaży wyniosły ponad 6%.

cmr 1
Popyt na wina musujące rośnie skokowo tuż przed końcem roku, wpływa to znacząco na poszerzanie półek o nowe warianty oraz na liczbę sklepów prowadzących sprzedaż tego rodzaju trunków. W grudniu 2017 r. sklepy małoformatowe oferowały średnio 10 różnych win musujących, gdzie w przeciągu całego roku liczba ta waha się między 5 a 6. W tym czasie można je było kupić w 98% sklepów małego formatu sprzedających wszystkie rodzaje wina.
W grudniu 2017 r. winem musującym, którym klienci małego formatu najchętniej witali nadchodzący nowy rok było Sowietskoje Igristoje (białe półsłodkie 700 ml od Henkell & Co.). Pojawiło się ono na co 5 paragonie z omawianą kategorią i odpowiadało za 10% udziałów wartościowych w sprzedaży całego segmentu win musujących. Przy tym było dostępne w co drugiej placówce małego formatu sprzedającej wino.

Rynki Alkoholowe 12/2018

wfp2019 200x283 pl wine