okl 2018 11


okl 2018 10


 

Pod względem wygenerowanej wartości ze sprzedaży całej grupy win (skupiającej kategorie, takie jak: wina stołowe, musujące i szampany, deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne) 2017 r. można uznać za udany. W porównaniu z 2016 r. grupa ta odnotowała wzrost o blisko 10%. Poza wermutami, wszystkie pozostałe kategorie win uwzględnione w powyższej klasyfikacji rozwijają się dobrze. Przy czym znacząco wybijają się wina deserowe, które za sprawą wariantów aromatyzowanych owocami win zasilających nowe portfolio CEDC, w przeciągu ostatniego roku, zwiększyły swoją sprzedaż o 1/3.

W ujęciu wartościowym najważniejszym segmentem win są wina stołowe – rozumiane jako niewzmacniane i niearomatyzowane wina gronowe. W 2017 r. odpowiadały one za ponad 50% obrotu ze sprzedaży wszystkich win w sklepach małego formatu do 300 m2. Podobnie do win deserowych, zarówno pod względem wygenerowanej wartości ze sprzedaży, jak i sprzedanego wolumenu, cechuje je dynamiczny rozwój (wzrosty odpowiednio o 10% i 8% w porównaniu do 2016 r.), choć dość zahamowany z uwagi na silniej rozwijający się rynek win deserowych, który ukierunkowany jest obecnie na nowe warianty – wyglądem i smakiem przypominające typowe wino stołowe, ale z domieszką soków owocowych.

cmr 04
Wina stołowe, obok wina musującego, wyróżniają się mocną sezonowością, z największymi wzrostami sprzedaży przypadającymi na grudzień. W grudniu 2017 r. sprzedano o blisko 30% więcej wina stołowego od średniej sprzedaży z całego 2017 r. Popyt na wina w czasie świąt nie wpływa jednak znacząco na poszerzanie półek o nowe warianty tych trunków. W grudniu 2017 r. sklepy małoformatowe oferowały średnio 22 różne wina, czyli o zaledwie 3-4 warianty więcej niż przeciętna ich liczba oferowana w ciągu całego roku. Przy czym większość tych produktów to wina butelkowane o pojemnościach 750 ml. Taka wielkość opakowania w grudniu 2017 r. występowała na 90% paragonów z winami stołowymi.
Sprzedaż wina stołowego w sklepach małoformatowych jest mocno rozdrobniona. Za większość udziałów odpowiada 3 głównych producentów, niezmiennie nie tracących swojej pozycji od 2014 r. Liderem sprzedaży jest CEDC, właściciel marki Carlo Rossi, który w  2017 r. zrzeszał blisko 19% udziałów w wartości sprzedaży win stołowych. W grudniu 2017 r. wina tej firmy pojawiały się w ponad 80% sklepów małoformatowych prowadzących sprzedaż win stołowych. Podobną dystrybucję udało się zbudować firmom Ambra i Bartex. Ci dwaj producenci w okresie ostatnich 12 miesięcy osiągnęli odpowiednio 10% i 7% udziałów wartościowych w rynku wina stołowego.
Jak wynika z danych CMR, do znaczących wzrostów w sprzedaży wina stołowego przyczyniły się wszystkie kolory i typy wina. W 2017 r. w sklepach małoformatowych co druga zakupiona butelka wina stołowego zawierała trunek barwy czerwonej, a co trzecia białej. Spośród wszystkich sprzedanych butelek najczęściej klienci kupowali typ półsłodki i półwytrawny (co trzecia butelka miała taką zawartość cukru). Typy wina wytrawnego stanowiły odpowiednio ok. 1/3 i 1/5 liczby sprzedanych butelek w roku 2017 r. w sklepach małego formatu.

Rynki Alkoholowe 11/2018

wfp2019 200x283 pl wine