okl 2018 10


okl 2018 09


 

Wódka jest trunkiem uwielbianym przez wielu Polaków – króluje na naszych stołach podczas uroczystości czy świąt. Nic zatem dziwnego, iż można ją nabyć w zdecydowanej większości sklepów detalicznych, a gama dostępnych marek i smaków jest bardzo szeroka. Średnio co czwarty Polak przychodzący do sklepu po alkohol wkłada do koszyka właśnie wódkę. W dodatku bardzo często podczas takiej wizyty nie kupuje nic innego. Natomiast jeśli na paragonie widnieją inne produkty, są to przeważnie piwo, papierosy czy napoje gazowane. Kluczowym kanałem dystrybucji dla sprzedaży wódki są sklepy małoformatowe do 300 m2. Znajdziemy w nich na półce średnio 80 różnych wariantów, w tym niecałe 60% przypada na wódki smakowe. Jak można się spodziewać, w supermarketach ich różnorodność pozostaje wiele większa (ok. 130 wariantów).

Zatem zdecydowanie jest z czego wybierać, jednak producenci wciąż szukają pola do usatysfakcjonowania konsumenta, wprowadzając na rynek innowacyjne oraz zaskakujące smaki. I tak na przykład CEDC do swojego portfolio dołączyło Żytniówkę Gorzką z Herbatą, a Stock nowe smaki Saskiej (Kawa z Nutą Brandy, Pomarańcza z Nutą Bourbona, Orzech Laskowy z Nutą Karmelu). Jak można zauważyć, wciąż panuje moda na trunki „z nutą”.

cmr 10
Pomimo iż rynek wódek smakowych rozwija się, nadal warianty czyste są wkładane do koszyka zdecydowanie częściej. Średnio w ciągu dnia do sklepu małoformatowego przychodzi ok. 15 klientów kupujących wódkę czystą. Nabywają oni butelki różnych pojemności – popularne są zarówno półlitrówki, jak i małe opakowania – tzw. setki oraz dwusetki. Najczęściej kupowanymi wariantami są Żubrówka Biała 0,5 litra oraz setka Żytniówki. W przypadków wódek smakowych sytuacja jest zgoła odmienna. Sklepy małego formatu odwiedzane są dziennie przez średnio 10 klientów, którzy przychodzą do kasy w celu nabycia smakowej wódki – głównie setki. Dodatkowo, popularność najmniejszych butelek rośnie od kilku lat. Na większości paragonów widnieje Cytrynówka Lubelska, jednakże klienci często kupują także Żołądkową Gorzką czy różne smaki Soplicy.
Wódka jest często produktem imprezowym, w związku z czym w piątki oraz soboty sklepy posiadają najwięcej klientów przychodzących po tenże mocny alkohol. Głównie są one odwiedzane po pracy czy po uczelnianych zajęciach – w godzinach 17-19. W zdecydowanej większości konsumenci kupują tylko 1 butelkę wódki. Zdarza się również, iż w koszyku znajdują się 2 opakowania trunku. Te bardziej różnorodne zakupy dotyczą głównie wariantów smakowych.

Rynki Alkoholowe 10/2018

wineexpo 2018


enoexpo 200x283 2018