okl 2018 10


okl 2018 09


 

Whisky, choć jest to kategoria rozwijająca się, to stanowi wciąż niewielki procent obrotów alkoholami w sklepach małoformatowych do 300 m2. W 2017 r. wódki odpowiadały za ponad 30% obrotów, na whisky w tym kanale przeznaczana była co 30 złotówka z puli wydanych na alkohole. Z kolei w supermarketach, kanale ważnym dla whisky i bourbonów, pojawiała się ona na co 50 paragonie i stanowiła 8% obrotów wszystkich alkoholi w sklepach.

Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych do 300 m2 whisky dostępna jest w ok. 70% placówek. Pozycja w danym kanale ma swoje odzwierciedlenie w szerokości dostępnego asortymentu. W sklepach małoformatowych do 300 m2, gdzie o miejsce na wąskiej półce whisky musi walczyć z silną wódczaną konkurencją, konsumenci średnio na półce znajdowali 9 wariantów tego trunku. O wiele więcej miejsca na ekspozycję whisky mają supermarkety, w których znajdziemy szeroki wybór szkockich, irlandzkich czy bourbonów – średnio ok. 30 wariantów per sklep.
Najczęściej na sklepowych półkach można znaleźć whisky Ballantine’s (Pernord Ricard) – w 2017 r. dostępna w ok. 70% placówek sprzedających tę kategorię. Marki Jack Daniel’s (Brown Forman), Johnnie Walker (Diageo) i Grant’s (CEDC) były w tym czasie dostępne w około 6 na 10 placówek sprzedających whisky. Natomiast dystrybucja pozostałych, mniej znaczących marek nie przekraczała 40%.
Rynek whisky wciąż jest zdominowany przez wyżej wymienionych głównych graczy. Cztery marki zdeterminowały sprzedaż whisky w sklepach małoformatowych do 300 m2 – w 2017 r. ich udział w wolumenie sprzedaży tej kategorii wynosił ok. 70%. W omawianym okresie najwyżej w rankingu rotacji znalazły się: Ballantine’s Finest 1000 ml, Johnnie Wlaker Red Label 1000 ml, Jack Daniel’s 700 ml i 1000 ml oraz Grant’s 700 ml.
Trendem, który pojawił się na rynku w ostatnim czasie, jest whisky z dodatkiem smakowym. Prawie każdy z czołowych producentów wprowadził na rynek swój wariant. Na 8 SKU whisky w sklepach małoformatowych do 300 m2 już prawie 2 to wersje smakowe tego trunku. Liderem w tej niewielkiej kategorii pozostaje Ballantine’s Brasil, a w dalszej kolejności Jack Daniel’s Honey i Jim Beam Red Stag – wszystkie w wersji 700 ml.
Klienci sklepów małoformatowych najczęściej sięgają po whisky w weekendy – prawie 45% transakcji zakupu tego alkoholu ma miejsce w piątki i w soboty. Podobnie jak inne kategorie alkoholu, whisky najlepiej sprzedaje się w godzinach wieczornych – prawie co 3 osoba kupująca tę kategorię odwiedziła sklep małoformatowy między godziną 18 a 21.

cmr 09 01 2

Rynki Alkoholowe 09/2018

wineexpo 2018


enoexpo 200x283 2018