okl 2018 09


okl 2018 08


 

Zarówno w sklepach małoformatowych do 300 m2, jak i w supermarketach 301-2500 m2 alkohol to najważniejsza pod względem wartości sprzedaży kategoria FMCG, choć oczywiście jego znaczenie dla mniejszych placówek jest dużo większe. Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za 1/4 obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągających klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie. Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na prawie 40% paragonów z piwem i na około 35% paragonów z wódkami smakowymi nie występują żadne inne produkty.

Jak pokazują dane CMR, najważniejszą kategorią alkoholową w sklepach małoformatowych pozostaje piwo, które w chłodniejszej części roku odpowiada za około 50% obrotów tą kategorią, a w najcieplejszych miesiącach za ponad 60%. Inne ważne kategorie dla tego formatu to wódki czyste i smakowe, a w mniejszym stopniu także whisky i wino stołowe. Pozostałe rodzaje alkoholi mają marginalne znaczenie dla obrotów sklepów małoformatowych, co dokładnie odzwierciedla półka z tą kategorią. W czerwcu 2018 r. w typowym sklepie małoformatowym 300 m2 klienci mogli wybierać spośród 83 SKU piwa, 43 wariantów wódek smakowych i 37 wódek czystych. Na półce w tym formacie placówek można było w tym czasie znaleźć również średnio 8 SKU whisky, a także 16 rodzajów win stołowych, 5 wariantów win musujących i 4 rodzaje win deserowych. Średnia liczba innych alkoholi, takich jak np. brandy, rum czy likiery, nie przekraczała jednak 4 wariantów.
W supermarketach o powierzchni 301-2500 m2 alkohole pojawiają się na ok. 18% paragonów i odpowiadają za niemal 10% obrotów. W tym formacie placówek oferta alkoholi jest oczywiście znacznie szersza niż w sklepach małoformatowych. W czerwcu 2018 r. można było na niej znaleźć średnio ponad 190 wariantów piw, 96 win stołowych, 74 rodzajów wódek smakowych i 59 wódek czystych. W tym czasie supermarkety 301-2500 m2 miały w ofercie również średnio 28 różnych wariantów whisky, 19 SKU win musujących, 14 rodzajów win deserowych, a także 12 likierów i 11 wermutów. Mimo szerokiego wyboru różnych alkoholi klienci supermarketów, podobnie jak osoby odwiedzające mniejsze placówki, najczęściej wybierały piwo. W I połowie 2018 r. ta kategoria odpowiadała za ponad 43% wartości sprzedaży alkoholu. Drugie miejsce pod względem udziałów w obrotach alkoholem zajmowały w tym czasie wódki czyste (24%), na trzeciej pozycji uplasowała się whisky (9%), a na kolejnych – wino stołowe i wódki smakowe.
Różnice w znaczeniu alkoholu dla sklepów małoformatowych i supermarketów dobrze oddaje zestawienie TOP 1000 najlepiej rotujących produktów przygotowywane cyklicznie przez CMR. W rankingu obejmującym okres od stycznia do czerwca 2018 r. było się aż 168 trunków. Czołówka zestawienia w tym formacie placówek od dawna pozostaje bez zmian, dlatego nie jest zaskoczeniem, że w I półroczu 2018 r. najwyższe miejsca również zajęły Żubr, Harnaś i Tatra w butelkach. W ostatnich 6 miesiącach najlepiej sprzedającą się wódką czystą w sklepach małoformatowych była Żubrówka Biała w butelce 500 ml (12. miejscu), a najpopularniejszą wódką smakową – Cytrynówka Lubelska 100 ml (45. miejsce). W supermarketach 301-2500 m2 najwyżej notowane alkohole, czyli najpopularniejsze warianty piw, pojawiają się zwykle dopiero w drugiej dziesiątce, a wyprzedzają je m.in. produkty nabiałowe i kulinarne. Alkohole mają tu też znacznie słabszą reprezentację – w I połowie 2018 r. w zestawieniu 1000 najlepiej rotujących produktów w supermarketach znalazło się tylko 72 SKU alkoholi.

Rynki Alkoholowe 08/2018

wineexpo 2018


enoexpo 200x283 2018