okl 2019 11


 

 

Whisky i bourbony są trzecią największą kategorią alkoholi mocnych w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2, wciąż jednak o wiele mniej znaczącą niż wódki czyste czy smakowe. Whisky jest postrzegana jako bardziej ekskluzywny alkohol i choć konsumenci coraz częściej sięgają po niego przez cały rok, wciąż najwyższe wzrosty sprzedaży tego trunku notuje się w okresie świąt Bożego Narodzenia – w grudniu sprzedaż jest o ponad 50% wyższa niż w pozostałych miesiącach. Z danych CMR wynika, że w ostatnich latach systematycznie rośnie dostępność whisky – w 2017 r. roku tę kategorię można było spotkać w ok. 60% sklepów, a już pod koniec 2018 r. trunek ten miało w ofercie 7 na 10 sklepów. W sklepach małoformatowych do 300 m2, gdzie o miejsce na wąskiej półce whisky musi walczyć z wódką, konsumenci średnio mogą znaleźć 8-9 wariantów tego trunku.

Jak pokazują dane CMR, oferta whisky nawet w niewielkich osiedlowych sklepach jest coraz szersza, co na pewno zachęca konsumentów do testowania różnych rodzajów oraz marek whisky i poszukiwania swojego ulubionego produktu. Takim poszukiwaniom sprzyjają też coraz atrakcyjniejsze ceny – whisky w najpopularniejszym formacie, czyli 700 ml, w grudniu 2017 r. można było kupić za 70 zł (taniej niż w styczniu tego roku o 10%), z kolei 500 ml to był wydatek rzędu 50 zł (w porównaniu do stycznia o ok. 5% taniej). W grudniu 2018 r. ceny najpopularniejszych wariantów były jeszcze niższe, za 700 ml trzeba było średnio zapłacić 67 zł, a za 500 ml 45 zł. Trendem, który pojawił się na rynku w ostatnim czasie, jest whisky z dodatkiem smakowym. Prawie każdy z czołowych producentów wprowadził na rynek swój wariant. Na 8-9 SKU whisky w sklepach małoformatowych do 300 m2 już prawie 2 to wersje smakowe tego trunku. Liderem w tej niewielkiej kategorii pozostaje Ballantine’s Brasil, a w dalszej kolejności Jack Daniel’s Honey i Jim Beam Red Stag – wszystkie w wersji 700 ml.

cmr 1
Sprzedaż whisky w sklepach małoformatowych zdominowały 4 główne marki: Ballantine’s (Pernod Ricard), Jack Daniel’s (Brown-Forman), Johnnie Walker (Diageo) i Grant’s (CEDC), które w 2018 r. odpowiadały łącznie za prawie 70% obrotu kategorią. W omawianym okresie klienci sklepów małoformatowych najczęściej sięgali po whisky Ballantine’s Finest 700 ml i Jack Daniel’s 700 ml.
W odróżnieniu od wódek, w kategorii whisky małe opakowania mają niewielkie znaczenie – butelki o pojemności do 200 ml odpowiadają za mniej niż 5% wartości sprzedaży. Najważniejszą pojemnością pozostają 700 ml i 500 ml – ich udział w wartości sprzedaży wynosi odpowiednio ok. 60% i 20%.
Klienci sklepów małoformatowych kupują whisky głównie w weekendy, co czwarta transakcja ma miejsce w sobotę, a co piąta – w piątek. W prawie 40% koszyków z whisky pojawiają się napoje gazowane (prawie zawsze jest to cola), w 15% takich koszyków występują też papierosy, a w co trzydziestym można znaleźć gotowe kostki lodu. W czołówce produktów najczęściej współkupowanych z whisky znajdują się też torebki i papier ozdobny, co najlepiej świadczy o tym, że często kategoria ta jest kupowana na prezent.

Rynki Alkoholowe 9/2019

okl 2019 10